4. Minőségirányítási rendszer
4.1. Általános követelmények
- a minőségirányítási rendszer bevezetése, dokumentálása, fenntartása és folyamatos fejlesztése;
- a folyamatok felismerése, sorrend és kölcsönhatás megállapítása;
- a folyamatok hatékony végrehajtása és irányítása;
- a folyamatok mérése, felügyelete, elemzése a tervezett eredmények, ill. a folyamatos javítás elérése érdekében;
- ha egy főfolyamat (vagy annak egy része) külső erőforrással (alvállalkozásban) valósul meg, akkor meg kell határozni annak szükséges kontrollját és felügyeletét – a szervezet felelőssége nem hárítható át az alvállalkozás kontrolljával az alvállalkozóra.;
4.2. A dokumentálás követelményei
- a nemzetközi szabvány dokumentált eljárásokat követel meg;
- a szervezettől megkövetelt dokumentumoknak biztosítaniuk kell az eljárások hatékony működését és a hatékony irányítást;
- a terjedelme függ a szervezet nagyságától és típusától, a folyamatok komplexitásától, személyzet képességeitől;
- a feljegyzéseknek biztosítaniuk kell az elvégzett dolgok igazolását, igazolniuk kell a megfelelést;
A minőségirányítási kézikönyvnek tartalmaznia kell:
- a minőségirányítási rendszer alkalmazási területét, beleértve az esetleges kizárásokat és azok indokolását;
- a minőségirányítási rendszerben kialakított dokumentált eljárásokat (vagy az azokra való hivatkozást);
- a minőségirányítási rendszer folyamatai közti kölcsönhatások leírását.
Dokumentált eljárás a dokumentumok kezelésére, amely minimálisan a következőket szabályozza:
- ellenőrzés a kiadás előtt,
- folyamatos felülvizsgálat az aktualitás megtartásáért,
- verziókövetés, azonosítás,
- az érvényes, és csak az érvényes dokumentumok legyenek felhasználhatóak,
- jól olvashatóság és könnyű azonosíthatóság,
- külső dokumentumok azonosítása, elosztása.
Dokumentált eljárást kell bevezetni a feljegyzések kezelésére, azaz azonosításának, tárolásának, védelmének, kikeresésének, megőrzési idejének és selejtezésének szabályozására.